12.9 C
Thessaloniki
ΔημοσιεύσειςΘέλω να ενημερωθώΑνακοινώσειςΥλοποίηση Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου των συνοδευτικών μέτρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Επισιτιστικής και Βασικής...

Υλοποίηση Εκπαιδευτικού Εργαστηρίου των συνοδευτικών μέτρων του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ/FEAD)»

Γ’ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ

Επιστροφή στο σχολείο: Συμβουλές και πρακτικές για  γονείς και παιδιά.

Τη Δευτέρα 03 Οκτωβρίου 2022 πραγματοποιήθηκε το τρίτο εκπαιδευτικό εργαστήριο που διοργάνωσε το Τμήμα Κοινωνικής Πολιτικής και Ισότητας των Φύλων του Δήμου Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο υλοποίησης του προγράμματος «Επισιτιστικής και Βασικής Υλικής Συνδρομής του Ταμείου Ευρωπαϊκής Βοήθειας για τους Απόρους (ΤΕΒΑ/FEAD)» και των Συνοδευτικών μέτρων. Καλεσμένοι στη δράση ήταν ωφελούμενες οικογένειες του προγράμματος ΤΕΒΑ του Δήμου Θεσσαλονίκης, της Μη Κυβερνητικής Οργάνωσης «Άρσις» και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, ενώ η εκδήλωση ήταν ανοιχτή και σε όλους τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής. Η δράση ολοκληρώθηκε με επιτυχία και είχε μεγάλη απήχηση σε οικογένειες με παιδιά προσχολικής και σχολικής ηλικίας.

Το θέμα της εκδήλωσης ήταν η «Επιστροφή στο σχολείο: Συμβουλές και πρακτικές για γονείς και παιδιά» και στόχος ήταν η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των ωφελούμενων και του κοινού σε θέματα που καλούνται καθημερινά να αντιμετωπίσουν οι οικογένειες με μικρά παιδιά κατά τη νέα σχολική χρονιά. Εξειδικευμένοι επιστήμονες εστίασαν σε θέματα προσαρμογής στο σχολικό περιβάλλον και διαχείρισης άγχους, σε τρόπους αναγνώρισης και αντιμετώπισης περιστατικών σχολικού εκφοβισμού, σε κανόνες προσωπικής υγιεινής και σε βασικές διατροφικούς κανόνες. Συγκεκριμένα, στη δράση συμμετείχαν η κα. Καραπά Στέλλα και η κα. Χαριστού Κωνσταντίνα, Ψυχολόγοι του Δήμου Θεσσαλονίκης, η κα. Ξεφτέρη Ελένη, Επισκέπτρια Υγείας στα Δημοτικά Ιατρεία, η κα. Τοκμακίδου Βαλασία, Διατροφολόγος του ΤΕΒΑ, καθώς επίσης και Ειδικοί Παιδαγωγοί της Μη Κερδοσκοπικής Οργάνωσης «Άρσις».

Παρακάτω ακολουθεί η περίληψη των παρουσιάσεων των κεντρικών ομιλητριών.

Επιστροφή στο σχολείο (Δρ. Καραπά Στέλλα, Ψυχολόγος – Παιδοψυχολόγος): Συγκεκριμένα τέθηκαν κάποιοι βασικοί πυλώνες για τον τρόπο προσέγγισης της σχολικής εμπειρίας και καθημερινότητας από την πλευρά των γονέων, αλλά και για το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος των εκπαιδευτικών στη ζωή του παιδιού. Δόθηκε έμφαση στη σχέση συνεργασίας μεταξύ σχολικής κοινότητας και οικογένειας αλλά και στην αμοιβαία υποχρέωση σεβασμού όλων των σημαντικών ατόμων στη ζωή του παιδιού. Στη συνέχεια, δόθηκαν κάποιες οδηγίες σχετικά  με το τι πρέπει να αποφεύγεται από την πλευρά των γονέων, βάσει ερευνητικών στοιχείων που τονίζουν συγκεκριμένους παράγοντες, οι οποίοι φαίνεται να επηρεάζουν αρνητικά τη σχολική εμπειρία των παιδιών, όπως κακές εμπειρίες των γονέων ή δυσπιστία απέναντι στο σύστημα. Τέλος, παρουσιάστηκαν κάποιες στρατηγικές για την ομαλότερη μετάβαση των παιδιών στο σχολείο και την αρμονική λειτουργία της οικογένειας, όπως η ενεργητική ακρόαση, αλλά και οι βασικές πτυχές παρατήρησης της ψυχοκοινωνικής υγείας του παιδιού, εκτός αυτών που εκφράζει, δηλαδή αλλαγές στις διατροφικές συνήθειες, διαταραχές στον ύπνο και τις παιχνιδικές δραστηριότητες του παιδιού. Σκοπός ήταν να προωθηθεί μία παιδοκεντρική οπτική της μετάβασης στο σχολείο και της καλύτερης διαχείρισης ζητημάτων που ανακύπτουν από την ίδια την επιστροφή σε αυτό, τη σχολική μελέτη, άρνηση και προσαρμογή.

Σχολικός εκφοβισμός – Όταν η επιστροφή στο σχολείο δεν είναι ασφαλής (Κωνσταντίνα Χαριστού-Ψυχολόγος, BSc | Ψυχοθεραπεύτρια): Για κάποια παιδιά η σχολική καθημερινότητα έχει καταγραφεί μέσα τους ως μία διαρκής απειλητική κατάσταση στην οποία είναι αναγκασμένα, είτε να υπόκεινται αδιαμαρτύρητα σε κακόβουλα σχόλια και επιθετικές πράξεις εναντίον τους, είτε να γίνονται καθημερινά μάρτυρες τέτοιων περιστατικών, με αποτέλεσμα ο λόγος αδυναμίας της προσαρμογής τους στο σχολείο να οφείλεται σε αυτές τις καταστάσεις. Ο σχολικός εκφοβισμός είναι μία πράξη κακοποίησης, σε όποια μορφή και αν εμφανίζεται. Βασικό γνώρισμα του εκφοβισμού είναι η αδυναμία του παιδιού που γίνεται στόχος να υπερασπιστεί αποτελεσματικά τον εαυτό του, απέναντι στις σκόπιμα επιθετικές πράξεις εναντίον του που έχουν πρόθεση να το βλάψουν σωματικά ή ψυχικά. Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι αν το παιδί ενοχλείται, νιώθει άσχημα με τον εαυτό του ή του προκαλείται φόβος με οποιονδήποτε τρόπο, τότε παύει να είναι στο πλαίσιο του παιχνιδιού και παύει να είναι αστείο. Η αναγνώριση του φαινομένου είναι σημαντική προκειμένου να υπάρχει έγκαιρη αντιμετώπιση, γι’ αυτό και δόθηκαν πολλά παραδείγματα αλλά και τρόποι διαχείρισης και αντιμετώπισης, τόσο για τους γονείς, όσο και για τα παιδιά. Η προσοχή στράφηκε όμως και στα παιδιά που παρουσιάζουν εκφοβιστικές συμπεριφορές. Πίσω από κάθε συμπεριφορά υπάρχουν βασικές ψυχικές ανάγκες που αναζητούν να ακουστούν και καλυφθούν, και ο τρόπος να βοηθήσουμε ουσιαστικά κάθε παιδί να κατανοήσει τις ανάγκες αυτές που καθοδηγούν την συμπεριφορά του, είναι μέσω ενός ασφαλούς ψυχολογικού κλίματος που διαπνέεται από ενσυναισθητική ακρόαση.

Υγιεινή Σώματος – Μετάδοση Μικροβίων (Ξεφτέρη Ελένη, Msc Επισκέπτρια Υγείας): Η Ατομική Υγιεινή είναι η πρωτογενής φροντίδα του σώματος, την οποία πρέπει να εφαρμόζει συστηματικά κάθε άτομο. Έχει ως στόχο την πρόληψη της ασθένειας και τη διατήρηση της υγείας. Η ατομική υγιεινή περιλαμβάνει την καθαριότητα του σώματος (τακτικό πλύσιμο χεριών και περιποίηση νυχιών), τη στοματική υγιεινή (βούρτσισμα δοντιών μετά από κάθε γεύμα), και άλλες υγιεινές καθημερινές συνήθειες (καθαρές κάλτσες και ρούχα). Η καθημερινή καθαριότητα του σώματος είναι απαραίτητη για  την απομάκρυνση των μικροβίων από το δέρμα. Σε συνδυασμό με τους παραπάνω κανόνες, απαραίτητη είναι, επίσης, η άσκηση και η σωστή και ισορροπημένη διατροφή με κατανάλωση άφθονου νερού και φυσικών χυμών αλλά και ο υγιεινός ύπνος. Σκοπός των δράσεων μας είναι να αποκτήσουν τα παιδιά αυτοεκτίμηση, αυτοπεποίθηση, αυτοσεβασμό και να αντιληφθούν την αξία της ατομικής υγιεινής.

Η δράση ολοκληρώθηκε από την ομάδα της «Άρσις», την κα. Χυτοπούλου Ευαγγελία, ειδική παιδαγωγό και την κα. Κοκκόλη Ευαγγελία, Ψυχολόγο, οι οποίες απασχόλησαν δημιουργικά τα παιδιά με διαδραστικά παιχνίδια και χειροτεχνίες. Τη διοργάνωση επιμελήθηκε η ομάδα του ΤΕΒΑ, Βενετία Σιργούδη (Οικονομολόγος), Γλυκερία Σταματοπούλου (Κοινωνιολόγος), Βαλασία Τοκμακίδου (Διατροφολόγος – Διαιτολόγος), Δήμητρα Γεωργάκη (Νομικός). Στην ιστοσελίδα του προγράμματος είναι διαθέσιμα τα αρχεία των παρουσιάσεων (pdf) και περισσότερες πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό από τη δράση.

Στο πλαίσιο του προγράμματος ΤΕΒΑ πρόκειται να πραγματοποιηθεί για το 2022 ένα ακόμα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για το οποίο θα βγει σχετική ανακοίνωση. Θα χαρούμε με την παρουσία σας!

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΑΝΑΡΤΗΣΕΙΣ