Την πρώτη θέση που συνοδεύτηκε από το αντίστοιχο βραβείο κατέκτησε στο Διαγωνισμό Συμβουλευτικών Εργασιών (Consulting Projects Contest) η μελέτη του φοιτητή του Προγράμματος Μεταπτυχιακών Σπουδών «Environmental Management and Sustainability» του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (www.ihu.edu.gr), Ιωάννη Χριστιανίδη, η οποία πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με τον Δήμο Θεσσαλονίκης με αντικείμενο τα αποτελέσματα της μετάβασης από τον συμβατικό οδικό φωτισμό στον φωτισμό τύπου LED, που υλοποιείται με χρηματοδότηση από το πρόγραμμα JESSICA.
Η μελέτη, η οποία διεξήχθη με αφορμή την εγκατάσταση της νέας τεχνολογίας φωτιστικών σωμάτων στην πόλη της Θεσσαλονίκης, ολοκληρώθηκε υπό την επίβλεψη του Δρ. Σταύρου Σταυρινίδη και σε συνεργασία με τον προϊστάμενο του Τμήματος Ηλεκτροφωτισμού και Φωτεινής Σηματοδότησης της Διεύθυνσης Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων του Δήμου Θεσσαλονίκης, Δημήτρη Κατιρτζόγλου.
Συγκεκριμένα, με βάση τα συμπεράσματα της μελέτης, το Διεθνές Πανεπιστήμιο επισημαίνει:
– Η φωτορύπανση, δηλαδή η μη έλλογη χρήση του τεχνητού φωτισμού, επιφυλάσσει κινδύνους για το περιβάλλον και την υγεία του ανθρώπου. Η νεότερη γενιά ηλεκτροφωτισμού είναι από τις πλέον αποδοτικές όσον αφορά στην εξοικονόμηση ενέργειας και συγχρόνως στη μείωση των δαπανών, καθιστώντας την ιδιαίτερα δημοφιλή επιλογή, ιδίως για τα μεγάλα αστικά κέντρα
– Στο πλαίσιο του θεσμού των Consulting Projects του Διεθνούς Πανεπιστημίου εκπονήθηκε μελέτη των επιπτώσεων -ως προς τη φωτορύπανση- της μετατροπής του ηλεκτροφωτισμού του οδικού δικτύου του Δήμου Θεσσαλονίκης, με φωτιστικά σώματα τύπου LED
– Αρχικά, έγινε χαρτογράφηση των οδών στις οποίες υπάρχει ο νέος τύπος φωτισμού και κατόπιν ραδιομέτρηση του φωτισμού μέσω των δορυφορικών δεδομένων των NOAA και NASA. Ακολούθως, έγιναν μετρήσεις στο πεδίο με χρήση εξειδικευμένου εξοπλισμού καταγραφής των τιμών φωτισμού κατά τις νυχτερινές ώρες
– Οι μετρήσεις κάλυπταν τους δρόμους πριν και μετά την αλλαγή του φωτισμού, συγκρίνοντας τους αντίστοιχους μήνες για κάθε περίοδο μελέτης
Στα αποτελέσματα επισημαίνεται ότι σημειώθηκε μείωση των τιμών καταγραφής φωτός στα δορυφορικά δεδομένα, καθώς και σε όλες τις μετρήσεις μακριά από το πεδίο εστίασης των σωμάτων LED. Όσον αφορά στους δρόμους, πέραν των μετρήσεων και της ερμηνείας τους, ακολούθησε φωτογραφική καταγραφή των μη ποσοτικών μορφών φωτορύπανσης, καθώς και της χρωματικής απόδοσης του νέου τύπου φωτισμού.
Τέλος, ανάμεσα στις προτάσεις που δύνανται να υλοποιηθούν συγκαταλέγεται η μείωση του μπλε χρώματος από το φάσμα των φωτιστικών σωμάτων, ιδιαίτερα σε οικολογικά ευαίσθητες περιοχές, η αλλαγή στον τρόπο χρήσης του τεχνητού φωτισμού, καθώς και η συνεχής βελτίωση και προσαρμογή της στρατηγικής φωτισμού ανάλογα με τις ανάγκες που εξυπηρετεί.
Φωτογραφίες πριν και μετά την μετατροπή των φωτιστικών σωμάτων: