Με αφορμή την πρόσφατη επιστολή της Επιτροπής αγώνα κατοίκων της περιοχής Παπάφη σχετικά με τον ποδηλατόδρομο που θα δημιουργηθεί στην οδό Παπάφη, με βάση τη μελέτη για ένα νέο δίκτυο ποδηλατοδρόμων και ενίσχυσης της ποδηλατοκίνησης, ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων, Περιβάλλοντος και Καθαριότητας, Θανάσης Παππάς, προχώρησε στην ακόλουθη ανακοίνωση, προς αποκατάσταση της αλήθειας και των πραγματικών δεδομένων:
Ανταποκρινόμενοι άμεσα σε σχετικό αίτημα πολιτών συγκαλέσαμε συνάντηση εργασίας στις 7 Ιανουαρίου 2019 για το θέμα, ενώ αναφορικά με έτερο αίτημα που έγινε στην αρμόδια υπηρεσία στις 20 Δεκεμβρίου 2018 για παραχώρηση της μελέτης του έργου εστάλη η απάντηση ότι οι μελέτες δεν είναι δυνατόν να αποσταλούν, καθώς είναι σε διαδικασία έγκρισης.
Παράλληλα, δόθηκαν δυο φορές διευκρινίσεις στους ίδιους δημότες που έδειξαν ενδιαφέρον μέσω της ιστοσελίδας του Δήμου Θεσσαλονίκης, από τη στήλη «Βελτιώνω την Πόλη μου». Όσον αφορά στο αντίγραφο της οικείας απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου το οποίο είχε ζητηθεί την 10η Δεκεμβρίου 2018, είναι θέμα του αρμοδίου Τμήματος.
Το θέμα των ποδηλατοδρόμων ήταν και παραμένει έως αυτή τη στιγμή μια από τις βασικές προτεραιότητες του Δήμου Θεσσαλονίκης που στοχεύει σε μια διαφορετική εικόνα στην αρχιτεκτονική της κυκλοφορίας, προσφέροντας εναλλακτικές λύσεις.
Η μελέτη του συγκεκριμένου έργου εκπονήθηκε σε εφαρμογή των νέων προδιαγραφών που θεσπίστηκαν το 2016 από το Υπουργείο Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων για τους ποδηλατόδρομους.
Περιλαμβάνει τον άξονα που συνδέει το Μέγαρο Μουσικής με το νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό (μέσω των οδών Κουντουριώτη-Σαλαμίνος-Πολυτεχνείου και Αναγεννήσεως) και την επέκταση του δικτύου προς την περιοχή της Τούμπας –Πολιτιστικό Κέντρο μέσω των οδών Παπάφη και Κλεάνθους.
Για την ασφάλεια των ποδηλατών, οι ποδηλατόδρομοι επιβάλλεται να διαχωρίζονται από τη μηχανοκίνητη κυκλοφορία με σταθερή νησίδα πλάτους τουλάχιστον 70 εκ. και εφόσον είναι αμφίδρομοι (διπλής κατεύθυνσης) να έχουν καθαρό πλάτος 2,50 μ.
Η ίδια μελέτη προβλέπει τη χάραξη ποδηλατόδρομου σύνδεσης της Άνω Τούμπας με τον υφιστάμενο στο ύψος της Πανεπιστημιούπολης, αφού προηγουμένως εξέτασε αναλυτικά πέντε εναλλακτικές διαδρομές, με κριτήρια την ασφάλεια, την άνεση και την οικονομική επιρροή και έθεσε ανάλογους συντελεστές βαρύτητας των κριτηρίων. Από την παραπάνω ανάλυση βαθμολογήθηκε με την υψηλότερη βαθμολογία η διαδρομή μέσω της οδού Παπάφη, η οποία και τελικά επιλέχθηκε, ενώ η εναλλακτική για τη Λεωφ. Κων. Καραμανλή συγκέντρωσε τη χαμηλότερη βαθμολογία.
Στο τμήμα της Παπάφη από την Καυταντζόγλου έως την Κων. Καραμανλή, το οποίο λειτουργεί ως μονόδρομος με κατεύθυνση την οδό Κων. Καραμανλή, απαγορεύεται η στάση και η στάθμευση όλων των οχημάτων και στις δύο πλευρές, σύμφωνα με την υπ’ αριθμ. 801-14-1-139-β/1984 Απόφαση της Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης.
Σχετική κατακόρυφη σήμανση (απαγορευτικές πινακίδες Ρ40) υπάρχει σε όλο το μήκος της οδού. Με την υπ’ αριθμ. 801/14/1/139-ιζ/1985 Απόφαση της Αστυνομικής Διεύθυνσης Θεσσαλονίκης μονοδρομήθηκε το τμήμα της οδού Παπάφη από την οδό Καυταντζόγλου έως την οδό Ν. Εγνατία με κατεύθυνση την οδό Ν. Εγνατία, με διατήρηση της Απόφασης περί απαγόρευσης στάσης και στάθμευσης, η οποία ουδέποτε καταργήθηκε ρητά.
Επομένως όλες οι θέσεις στάθμευσης (για τις οποίες διαμαρτύρονται οι περίοικοι) δεν είναι νόμιμες. Στο τμήμα αυτό σταθμεύουν περί τα 100 οχήματα, τα περισσότερα παράλληλα με το κράσπεδο και κάποια κάθετα σε αυτό. Στο τελευταίο οικοδομικό τετράγωνο, η έξοδος του Μετρό «Παπάφη» έχει δημιουργήσει μια στένωση στην ανωτέρω οδό, η οποία επίσης καταργεί την στάθμευση 10 περίπου οχημάτων.
Σύμφωνα με την κυκλοφοριακή μελέτη του έργου, με την κατασκευή του ποδηλατόδρομου στο παραπάνω τμήμα της οδού Παπάφη, όχι μόνο δεν καταργείται καμία νόμιμη θέση στάθμευσης, αλλά αντίθετα προκύπτει αύξηση της νόμιμης προσφοράς κατά 45 θέσεις.
Αναγνωρίζοντας εντούτοις το πρόβλημα στάθμευσης και στην οδό Παπάφη, λόγω γειτνίασης με τα Πανεπιστήμια, ο Δήμος Θεσσαλονίκης πρόκειται να διαμορφώσει -σε σύντομο χρονικό διάστημα- δύο νέους προσωρινούς χώρους ελεύθερης στάθμευσης (Λαχανά και Κερκύρας) και να αναδιαμορφώσει τον υφιστάμενο χώρο ελεύθερης στάθμευσης στη συμβολή των οδών Καραμανλή και Καυταντζόγλου, με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των αναγκών της περιοχής.
Με τις δυο προαναφερόμενες παρεμβάσεις οι θέσεις που θα εξοικονομηθούν θα είναι περισσότερες από τον αριθμό των 105 θέσεων που επικαλείται στην επιστολή της η Επιτροπή.
Ακόμη, σχετικά με τη διαβούλευση του έργου, στο πλαίσιο συμμετοχής του Δήμου Θεσσαλονίκης στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Resilient Europe – URBACT ΙΙΙ, με στόχο την προώθηση της ποδηλατοκίνησης σε Μητροπολιτικό Επίπεδο, η 4η Δημοτική Κοινότητα είχε ενεργό συμμετοχή με δράσεις ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης γονέων και παιδιών για τη χρήση ήπιων τρόπων μετακίνησης, όπως ποδηλατοδρομίες στα σχολεία, διοργάνωση διαβουλεύσεων με τα μέλη της Τοπικής Ομάδας Στήριξης (ΤΟΣ) του προγράμματος στην οποία συμμετείχαν φορείς, σύλλογοι, συλλογικότητες και επαγγελματίες της πόλης που δραστηριοποιούνται γύρω από το ποδήλατο.
Η μελέτη του έργου παρουσιάστηκε σε σειρά συναντήσεων με στόχο την ενεργοποίηση κατοίκων της 4ης Δημοτικής Κοινότητας -και ειδικότερα κατά μήκος της περιοχής από την οποία διέρχεται ο νέος ποδηλατόδρομος που συνδέει την Τούμπα με το Πανεπιστήμιο και τη Νέα Παραλία. Αναλυτικότερα στοιχεία για τις ημερομηνίες όλων των εκδηλώσεων και δράσεων βρίσκονται στην διάθεση κάθε ενδιαφερόμενου.
Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό που καταγράφηκε ως συμπέρασμα είναι η θετική ανταπόκριση των πολιτών σε όλες τις ενημερωτικές ενέργειες που έγιναν επί δυο χρόνια με την υποστήριξη της 4ης Δημοτικής Κοινότητας, ενώ στη συνέχεια οι Αποφάσεις 164/2018 της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής και 1582/2018 του Δημοτικού Συμβουλίου ολοκλήρωσαν τον κύκλο της δημοσιότητας του έργου το οποίο έχει ενταχθεί σε Πρόσκληση ΕΣΠΑ και πρόκειται να δημοπρατηθεί το συντομότερο.
Σύμφωνα με την έκθεση σκοπιμότητας που τεκμηριώνει τη χρηματοδότηση, το έργο αποσκοπεί στην αναβάθμιση των υφισταμένων ποδηλατοδρόμων στον Δήμο Θεσσαλονίκης και την εγκατάσταση νέων υποδομών με όρους δικαιώματος στη μετακίνηση με ήπια μέσα, ασφάλειας και άνεσης.
Οι διαπλατύνσεις πεζοδρομίων και η κατασκευή νέων δικτύων καθώς και οι άλλες παρεμβάσεις που σχεδιάζονται αποσκοπούν στην εξασφάλιση πρόσβασης με τη χρήση ποδηλάτου σε περισσότερα σημεία ενδιαφέροντος, την αναβάθμιση του επιπέδου εξυπηρέτησης της ποδηλασίας στην πόλη ως ισότιμου τρόπου μετακίνησης, τον περιορισμό της μηχανοκίνητης κυκλοφορίας, την αντιμετώπιση της παραβατικής στάθμευσης, την αύξηση του αισθήματος οδικής ασφάλειας, την αύξηση της χρήσης ποδηλάτου για τις καθημερινές μετακινήσεις της πόλης και την αισθητική αναβάθμιση των περιοχών παρέμβασης, με απώτερο στόχο τη βελτίωση των συνθηκών βιωσιμότητας, αειφορίας και ανθεκτικότητας της πόλης.
Σε κάθε περίπτωση η παρούσα διοίκηση είναι ανοιχτή σε κάθε παράπονο ή πρόταση, αλλά και σε κάθε επικοινωνία γενικότερα και είναι πρόθυμη να απαντάει σε όλους τους δημότες που ενδιαφέρονται και θέλουν να συμβάλλουν ουσιαστικά στην βελτίωση του βιοτικού επιπέδου και της καθημερινότητας.