Συνέντευξη Τύπου στο πλαίσιο της οποίας αναπτύχθηκε ο σχεδιασμός του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη σχολική στέγη, παραχώρησε σήμερα, Πέμπτη 18 Μαΐου 2017, ο Δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, παρουσία των Αντιδημάρχων Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος, Θανάση Παππά και Εκπαίδευσης και Αθλητισμού, Γιώργου Δημαρέλου.
Τα κυριότερα σημεία του πενταετούς Επιχειρησιακού Σχεδίου Σχολικής Στέγης που έχει συντάξει ο Δήμος Θεσσαλονίκης, συνοψίζονται στις παρακάτω ενέργειες:
- Διεκδίκηση επανενεργοποίησης των Προγραμματικών Συμβάσεων που είχαν καταγγελθεί μονομερώς από τον πρώην ΟΣΚ, προκειμένου να αποκτηθούν με χρηματοδότηση από τις «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.» τα υπόλοιπα 16 οικόπεδα, καθώς από το σύνολο των αρχικώς 21 προγραμματικών συμβάσεων, συνολικού προϋπολογισμού 40 εκ. Ευρώ, υλοποιήθηκαν μόνον οι πέντε.
- Ολοκλήρωση της κατασκευής δύο νέων Νηπιαγωγείων (οδοί Αετοράχης και Πεστών), της μελέτης ενός ακόμη Νηπιαγωγείου (οδός Κ. Άγρα), της προμελέτης δύο Νηπιαγωγείων (περιοχή Τροχιοδρομικών και οδός Λαχανά) και ανάθεση σε εξωτερικό μελετητή για την ανέγερση Λυκείου (επίσης, περιοχή Τροχιοδρομικών)
- Ολοκλήρωση των διαδικασιών για τη δημοπράτηση της προσθήκης πτέρυγας στο 106ο Δημοτικό Σχολείο (οδό Αργ. Ζάχου) και ωρίμανσης ενός χώρου Νηπιαγωγείου στη Δημοτική Ενότητα Τριανδρίας καθώς και δρομολόγηση της διαδικασίας ώστε ένα δημοτικό ακίνητο στη συμβολή των οδών Μητρ. Ευσταθίου-Βιζύης-Επιδαύρου να προωθηθεί για την ανέγερση Ειδικού Δημοτικού Σχολείου
- Προώθηση των διαδικασιών καθορισμού των αναγκαίων όρων δόμησης και παραχώρησης του οικοπέδου στον Δήμο για τη δημιουργία ειδικού νηπιαγωγείου (όμορο του παραπάνω ακινήτου), ιδιοκτησίας της πρώην Πρόνοιας
- Ανάθεση των αναγκαίων μελετών στατικής ενίσχυσης και ενεργειακής αναβάθμισης των ιστορικών διδακτηρίων της οδού Ικτίνου και της οδού Συγγρού και της μελέτης αποκατάστασης του διατηρητέου διδακτηρίου της οδού Κριεζώτου
- Υποβολή σειράς αιτημάτων προς δημόσιους φορείς για τη δωρεάν παραχώρηση των περισσοτέρων εκ των 23 θεσμοθετημένων σχολικών χώρων ιδιοκτησίας τους (Ελληνικό Δημόσιο, ΕΥΑΘ, πρώην Πρόνοια, κ.λπ.).
Ο Δήμαρχος, Γιάννης Μπουτάρης, τόνισε ότι πρέπει ν’ αλλάξει ολοκληρωτικά ο τρόπος διαχείρισης των σχολείων και να περιέλθει στην αυτοδιοίκηση, προκειμένου να βελτιωθεί ουσιαστική η κατάσταση.
Αναφερόμενος στον στρατηγικό σχεδιασμό του Δήμου για τη σχολική στέγη, ο Γιάννης Μπουτάρης σημείωσε ότι επιδίωξη είναι η εφαρμογή των Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα, μετά από την επιτυχημένη εφαρμογή τους στον Δήμο Αθηναίων, προκειμένου να προχωρήσει η κατασκευή σχολείων, δεδομένης και της μονομερούς καταγγελίας εκ μέρους του ΟΣΚ των προγραμματικών συμβάσεων. «Το ΣΔΙΤ έχει το πλεονέκτημα ότι αυτός που το αναλαμβάνει φροντίζει και τη συντήρηση του σχολείου για όσο διαρκεί η σύμβαση».
Μιλώντας για τις αρμοδιότητες των δήμων γύρω από τη σχολική στέγη, ο Δήμαρχος διευκρίνισε: «Ο Δήμος είναι απολύτως υπεύθυνος κατά νόμο και κατ’ ουσία για την κατάσταση των σχολείων. Αυτό θα πει ότι, ανάλογα με το ποια είναι η κατάσταση ενός σχολείου, οι τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου συντάσσουν σχετική τεχνική έκθεση και την αποστέλλουν στις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης».
Έκανε λόγο, επίσης για τις θεσμικές αλλαγές που επιδιώκει η δημοτική Αρχή φέρνοντας ως παράδειγμα την προσπάθεια να ανοίξουν οι αυλές των σχολείων αλλά και τα ίδια τα σχολεία μετά το πέρας του ωραρίου των μαθημάτων, εγχείρημα που δυσχεραίνεται λόγω του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας των σχολείων. «Γι’ αυτό είναι σημαντικό να αλλάξει η αντίληψη της διαχείρισης των σχολικών κτιρίων και να περιέλθει στην αρμοδιότητα των δήμων, ώστε να μην περιμένουμε λ.χ. από το Υπουργείο Παιδείας να στείλει χρήματα για το πετρέλαιο».
Ο Αντιδήμαρχος Τεχνικών Έργων και Περιβάλλοντος, Θανάσης Παππάς, προχώρησε στην παρουσίαση του πενταετούς προγράμματος 2015-19 για τη σχολική στέγη το οποίο αφορά παιδικούς σταθμούς, νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια, λύκεια, ενώ εμπεριέχει ανάλυση όλων των δομών και των προβλημάτων σε σχέση με τον πληθυσμό στις 24 πολεοδομικές δημοτικές ενότητες – συνοικίες. «Η στόχευση της Διοίκησης αφορά τόσο την αξιοποίηση των δημοτικών οικοπέδων όσο και στη συνέχεια την απόκτηση χώρων μέσω των Προγραμματικών Συμβάσεων με τις ‘’Κτιριακές Υποδομές’’. Επ’ αυτού, όμως, πρέπει να γίνει από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης ένας ενδελεχής έλεγχος ως προς το μαθητικό δυναμικό στον δήμο, προκειμένου αμέσως μετά να εισηγηθούμε στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση τον επαναπροσδιορισμό των ορίων και την επίλυση του ζητήματος της σχολικής στέγης, αφού υπάρχουν ισχυρές μεταβολές και ανισορροπίες, μια και κάποια σχολικά συγκροτήματα είναι πυκνοκατοικημένα ενώ κάποια άλλα αραιοκατοικημένα».
Ο Θανάσης Παππάς επιχείρησε έναν πρώτο απολογισμό της κατάστασης που επικρατεί στον δήμο. Όπως, εξήγησε σήμερα λειτουργούν 238 σχολικές μονάδες σε 111 σχολικά συγκροτήματα. Ωστόσο, σημείωσε, το σύστημα κατανομής του μαθητικού πληθυσμού στις σχολικές μονάδες χρειάζεται μεταρρύθμιση. Προς το παρόν, ο Δήμος Θεσσαλονίκης μισθώνει 10 κτίρια/καταστήματα για τη στέγαση 17 σχολικών μονάδων, με ετήσιο κόστος 620.000 Ευρώ, ενώ για χώρους που δεν πληρούν ουσιαστικά τις προδιαγραφές, έχουμε οκτώ συγκροτήματα σε λυόμενες εγκαταστάσεις και ένα κτίριο ειδικής κατασκευής, αλλά και το 12ο Δημοτικό, που είναι ένα ιδιαίτερο σχολείο, με ειδικές κατασκευαστικές συνθήκες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε, στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση υπάρχει έλλειμμα γης 48.000 μ2 , με ό, τι αυτό συνεπάγεται για τα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά, ενώ από τις 24 συνοικίες στις έξι Δημοτικές Κοινότητες οι 12 παρουσιάζουν σημαντικά ελλείμματα γης και είναι οι πολυπληθέστερες. Οι μεγαλύτερες, όμως, ελλείψεις παρουσιάζονται στη Δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στις συνοικίες εντός των ορίων της πόλης καθώς και στις τέσσερεις πολυπληθέστερες συνοικίες του Νοτιοανατολικού τομέα. Όσον αφορά τους χώρους ειδικών σχολείων, η έλλειψη είναι ιδιαίτερα μεγάλη, αφού το μοναδικό ειδικό σχολείο που λειτουργεί σήμερα στεγάζεται σε λυόμενες εγκαταστάσεις.
Τέλος, αναφέρθηκε στον τομέα των συντηρήσεων της σχολικής στέγης, εξηγώντας ότι, παρά το γεγονός ότι η ΣΑΤΑ του 2014 ανερχόταν σε 1,3 εκ. Ευρώ ενώ η ΣΑΤΑ του 2017 μετά βίας φτάνει τα 470.000 Ευρώ, ο Δήμος Θεσσαλονίκης διαχειρίζεται προβλήματα που παρέλαβε από το παρελθόν, αλλά και όσα προκύπτουν καθημερινά, με εργολαβίες για τη συντήρηση σχολικών κτιρίων που βρίσκονται σε εξέλιξη συνολικού προϋπολογισμού 2,14 εκ. Ευρώ. Αντιστοίχως, προγραμματίζονται παρεμβάσεις συντήρησης σχολικής στέγης ύψους 3 εκ. Ευρώ περίπου. Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται εργολαβία ύψους 1,14 εκ. Ευρώ για τη διαμόρφωση τεσσάρων σχολικών προαύλιων με βιοκλιματικά χαρακτηριστικά, ενώ συντάσσεται αντίστοιχη μελέτη για άλλα πέντε σχολικά προαύλια, η οποία προγραμματίζεται να δημοπρατηθεί εντός του 2017.
Από την πλευρά του ο Αντιδήμαρχος Εκπαίδευσης και Αθλητισμού, Γιώργος Δημαρέλος, έδωσε έμφαση στην ανάγκη να μπει άμεσα τέλος στο ζήτημα που προκύπτει από τη δήλωση των ψεύτικων διευθύνσεων, προκειμένου να φοιτήσουν ορισμένοι μαθητές σε σχολεία εκτός των ορίων κατοικίας τους. «Δεν μπορούμε να μείνουμε αμέτοχοι, υπάρχουν συγκεκριμένα σχολεία τα οποία είναι άδεια και άλλα γεμάτα, με ποσοστά μαθητών που δεν ανήκουν εκεί, τα οποία ξεπερνούν το 30 με 35%. Το θέμα της εκπαίδευσης είναι πάρα πολύ δύσκολο όσον αφορά τον σχεδιασμό. Καταρχήν βαίνουμε σε μειούμενο ποσοστό πληθυσμού, βάσει των γεωγραφικών χαρακτηριστικών, γεγονός που σημαίνει ότι θα πρέπει κάποια στιγμή να αντιμετωπίσουμε με ρεαλισμό θέματα σχετικά με συγχωνεύσεις ή καταργήσεις σχολικών δομών». Αναφερόμενος στο 12ο Δημοτικό σχολείο, διευκρίνισε ότι ο Δήμος έχει πάρει παράταση έως τα μέσα Αυγούστου, ώστε να αποφασιστεί τι θα ισχύσει με το τεχνικό σκέλος, πριν το ξεκίνημα της νέας σχολικής χρονιάς.
Φωτογραφίες από τη συνέντευξη Τύπου: εδώ