Σε παρουσίαση του απολογισμού του έργου της για τα έτη 2020, 2021, 2022 και 2023 προχώρησε σήμερα (14/12) η Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας του Δήμου Θεσσαλονίκης παρουσία του Εντεταλμένου Συμβούλου για δράσεις που αφορούν τη Δημοτική Αστυνομία Δημήτρη Δαγκλή και του διευθυντή της υπηρεσίας Μιχάλη Αλλαγιώτη.
«Η αποστολή της Δημοτικής Αστυνομίας έχει καθαρά ανθρωποκεντρικό χαρακτήρα και είναι η διαρκής βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών στο Δήμο Θεσσαλονίκης, μέσω της αποτελεσματικής, αποδοτικής και σύννομης άσκησης των αρμοδιοτήτων, που το θεσμικό πλαίσιο της αναθέτει, οι οικονομικές συνθήκες επιβάλλουν και οι επιχειρησιακές δυνατότητες επιτρέπουν», δήλωσε ο Εντεταλμένος Σύμβουλος για θέματα Δημοτικής Αστυνομίας Δημήτρης Δαγκλής ενώ σημείωσε πως στόχος της υπηρεσίας είναι η αύξηση της παραγωγικότητας κάθε έτος με ταυτόχρονη εξοικονόμηση πόρων.
Έλεγχοι στο πλαίσιο της πανδημίας
Η πανδημία του Covid-19 και οι ιδιαίτερες συνθήκες που δημιουργήθηκαν, επηρέασαν τον επιχειρησιακό σχεδιασμό δράσης της Υπηρεσίας, η οποία σε συνεργασία με την ΔΙ.Μ.Ε.Α., διεξήγαγε ελέγχους σχετικά με τον περιορισμό κυκλοφορίας, τη χρήση μάσκας αλλά και σε καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος (επέκταση κοινόχρηστου χώρου, τρόπος λειτουργίας). Ομοίως, διεξήχθησαν έλεγχοι σε λαϊκές αγορές, με αντικείμενο την τήρηση των μέτρων αποτροπής της διασποράς του Covid-19. Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 1.227 μικτά κλιμάκια με τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.), την Ελληνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.), το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.Ε.Π.Ε.) και την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), στο πλαίσιο ελέγχων για την αντιμετώπιση της πανδημίας Covid-19.
ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΑΝΔΗΜΙΑΣ ΚΟΡΩΝΟΪΟΥ | ||||||||
Έτος | Έλεγχοι Περιορισμού Κυκλοφορίας | Παραβάσεις Περιορισμού Κυκλοφορίας | Ενημερώσεις ΚΥΕ | Έλεγχοι χρήσης μάσκας | Παραβάσεις μη χρήσης μάσκας | Αυτοψίες COVID-19 (+ΚΥΕ) | Παραβάσεις αυτοψιών (ΚΥΕ-Λαϊκές) | Αυτοψίες Επέκτασης Κ/Χ |
2020 | 30.282 | 42 | 5.465 | 13.891 | 35 | 1.136 | 190 | 533 |
2021 | 49.603 | – | – | 11.138 | – | 1.768 | 14 | 98 |
2022 | – | – | – | 889 | – | 230 | – | 60 |
2023 | – | – | – | – | – | 179 | – | – |
ΣΥΝΟΛΟ: | 79.885 | 42 | 5.465 | 25.918 | 35 | 3.313 | 204 | 691 |
Εκπαίδευση και ενημέρωση
Παράλληλα με την κύρια άσκηση των αρμοδιοτήτων της, η Δημοτική Αστυνομία διέθεσε μέρος των περιορισμένων πόρων της σε κοινωνικές δράσεις, στηρίζοντας ουσιαστικά και μέρος του κοινωνικού έργου του Δήμου. Στο πλαίσιο αυτό και όσο το επέτρεπαν οι συνθήκες, συνεχίστηκε το πρόγραμμα Κυκλοφοριακής Αγωγής σε μαθητές των Δημοτικών σχολείων του Δήμου, το οποίο παρακολούθησαν 3.767 μαθητές από 89 σχολεία.
Επίσης η Δημοτική Αστυνομία συμμετείχε στην Ευρωπαϊκή Εβδομάδα Κινητικότητας, με εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν στον προαύλιο χώρο του Δημαρχιακού Μεγάρου στις 22.09.2021 και 22.09.2022 κατά τις οποίες φιλοξενήθηκαν και ενημερώθηκαν μαθητές δημοτικών σχολείων.
Τον Μάιο του 2022 η Δημοτική Αστυνομία Θεσσαλονίκης συμμετείχε στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης σχετικά με την οδική ασφάλεια, με κεντρικό ομιλητή τον οδηγό αυτοκινήτων Ιαβέρη.
Κοινωνική δράση
Ιδιαίτερη μνεία οφείλει να γίνει στη συνέχεια της συνεργασίας της Υπηρεσίας με το Χαμόγελο του Παιδιού, σε επίπεδο εκπαίδευσης αλλά και με τη συμμετοχή σε περιπτώσεις αναζήτησης εξαφανισμένων παιδιών και ενηλίκων. Στο πλαίσιο αυτό, η Υπηρεσία συμμετείχε έντεκα φορές σε αναζήτηση εξαφανισμένων ατόμων.
Στο πλαίσιο των ειδικών δράσεων και εκπαιδεύσεων, όλα τα στελέχη της Υπηρεσίας συμμετείχαν σε σεμινάρια εσωτερικής επιμόρφωσης για Πρώτες Βοήθειες, τα οποία έλαβαν χώρα από τις 01.01.2022 έως τις 31.12.2022.
Ταυτόχρονα έλαβαν χώρα σε ετήσια βάση δράσεις καταγραφής και ενημέρωσης αστέγων για τις κοινωνικές δομές και υπηρεσίες του Δήμου Θεσσαλονίκης. Οι δράσεις αυτές συνοδεύτηκαν από διανομή ειδών πρώτης ανάγκης σε αστέγους από στελέχη της υπηρεσίας, αξιοποιώντας σχετικές δωρεές προς την Διεύθυνση Δημοτικής Αστυνομίας και υλικό που χορηγήθηκε από τη Διεύθυνση Κοινωνικής Πολιτικής και έλαβαν χώρα κατά τις ημέρες καύσωνα και παγετού, καθ’ όλη τη διάρκεια της τετραετίας.
Συνδρομή στις δράσεις της Πολιτικής Προστασίας
Στο πλαίσιο συμμετοχής της Υπηρεσίας στα σχέδια Πολιτικής Προστασίας:
- Επικαιροποιήθηκε η καταγραφή, ομαδοποίηση και αποτύπωση ευαίσθητων φορέων και μονάδων σε περιπτώσεις παγετού, πυρκαγιών, πλημμυρών (νοσοκομεία, κλινικές, οίκοι ευγηρίας, δημοτικά κτήρια κ.τ.λ.) σε ψηφιακούς και φυσικούς χάρτες.
- Πραγματοποιήθηκε αναδιοργάνωση των ομάδων επιφυλακής Πολιτικής Προστασίας και επικαιροποίηση των σχεδίων δράσης και του «Δέντρου Επικοινωνίας» σε περιπτώσεις εκτάκτων καταστάσεων.
- Τέθηκε η Υπηρεσία σε καθεστώς επαυξημένης ετοιμότητας κατά τις περιόδους που εκδόθηκαν προειδοποιήσεις ακραίων καιρικών φαινομένων (παγετός, βροχοπτώσεις κ.τ.λ.). Κατά τις περιόδους αυτές επανδρώθηκε και λειτούργησε, αποκλειστικά από στελέχη της Δημοτικής Αστυνομίας επί εικοσιτετραώρου βάσεως το τηλεφωνικό κέντρο του μηχανισμού πολιτικής προστασίας του Δήμου Θεσσαλονίκης.
- Επιπλέον κατά τους καλοκαιρινούς μήνες συστάθηκαν κλιμάκια επιτήρησης του περιαστικού δάσους Σέιχ Σου, στο πλαίσιο της αντιπυρικής προστασίας, κατόπιν αιτήματος της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.
- Πραγματοποιήθηκαν ασκήσεις, στο πλαίσιο δοκιμής του Σχεδίου Συνεχούς Λειτουργίας, με αντικείμενο περιπτώσεις καταστροφικών φαινομένων.
Νέα συστήματα και εξοπλισμός
Τα τελευταία έτη εφαρμόστηκε με επιτυχία το εξειδικευμένο Πληροφοριακό Σύστημα Δικτυοκεντρικής Λειτουργίας από το οποίο αντλήθηκαν πληροφορίες και δεδομένα της τρέχουσας, κυκλοφοριακής κατάστασης στο κέντρο της Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για μία πρωτοβουλία, η οποία με τη χρήση ειδικού, υλικοτεχνικού εξοπλισμού, την εφαρμογή συγκεκριμένης τεχνογνωσίας και την κατάλληλη εκπαίδευση του προσωπικού, αποσκοπεί στη βελτιστοποίηση του χρόνου και του τρόπου διαχείρισης των 4.500 κατά μέσο όρο καταγγελιών (επώνυμων και ανώνυμων), τις οποίες λαμβάνει και διαχειρίζεται ετησίως το Κέντρο Επιχειρήσεων, αλλά και άμεσης μετάδοσης εικόνας μέσω ηλεκτρονικών συσκευών σε περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης.
Ταυτόχρονα ολοκληρώθηκε η διαδικασία προμήθειας και διανομής του συνόλου των προβλεπόμενων στολών και εξοπλισμού στο προσωπικό, με θετικά αποτελέσματα ως προς την σύννομη εκτέλεση εξωτερικής και εσωτερικής υπηρεσίας, με έμφαση στην ομοιομορφία και την ευπρεπή εμφάνιση.
Τον Μάιο του 2020 τέθηκε σε λειτουργία το Ενιαίο Συντονιστικό Κέντρου Δημοτικής Αστυνομίας – ΕΛ.ΑΣ. επί της οδού Μοναστηρίου 93Β, η λειτουργία του οποίου επέφερε σημαντική βελτίωση των σχέσεων των δυο υπηρεσιών σε επιχειρησιακό επίπεδο, πολλαπλασιάζοντας τις συνέργειες σε θέματα ευνομίας και ευταξίας της πόλης.
Τον Δεκέμβριο του 2022 ψηφίστηκε ο νόμος 5003/2022 (ΦΕΚ Α’ 230/14-12-2022) που επέφερε αναδιάρθρωση της Δημοτικής Αστυνομίας με την αντικατάσταση των υφιστάμενων αρμοδιοτήτων και την ρύθμιση του πλαισίου διαχείρισης του ανθρώπινου δυναμικού. Επιπρόσθετα, με διατάξεις του ιδίου νόμου καθορίστηκαν οι θέσεις, τα προσόντα και οι προϋποθέσεις για τις προσλήψεις στην Δημοτική Αστυνομία.
Στατιστικά
Συνοπτικά, τα στατιστικά δράσης κατά το διάστημα 01.01.2020 – 30.11.2023, έχουν ως εξής:
Έλεγχος Σταθμεύσεων:
- Πραγματοποιήθηκαν 2.231.975 έλεγχοι στο Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης, για θέσεις μόνιμων κατοίκων και επισκεπτών.
- Βεβαιώθηκαν 621.950 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αφαιρέθηκαν 6.295 πινακίδες κυκλοφορίας από οχήματα για αντικοινωνική στάθμευση (σε θέσεις στάθμευσης Ατόμων με Αναπηρία, διαβάσεις πεζών και ράμπες ΑμΕΑ). Επίσης πραγματοποιήθηκαν 50 μικτά κλιμάκια με τη Διεύθυνση Τροχαίας Θεσσαλονίκης.
- Κατά τους μήνες Σεπτέμβριο έως και Δεκέμβριο του έτους 2019 βεβαιώθηκαν 75.308 παραβάσεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας και αφαιρέθηκαν 1.025 πινακίδες κυκλοφορίας από οχήματα για αντικοινωνική στάθμευση (σε θέσεις στάθμευσης Ατόμων με Αναπηρία, διαβάσεις πεζών και ράμπες ΑμΕΑ).
- Κατατέθηκαν 30.399 ενστάσεις για παραβάσεις του Κ.Ο.Κ. (4,8% των βεβαιωθέντων παραβάσεων).
ΕΛΕΓΧΟΣ ΚΩΔΙΚΑ ΟΔΙΚΗΣ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ | |||||
Έτος | Αριθμός Τροχονομικών Παραβάσεων | Αφαιρεθείσες Πινακίδες | Μικτά κλιμάκια
με Τροχαία |
Έλεγχοι ΣΕΣ | Ενστάσεις |
2020 | 139.981 | 1.585 | 19 | 508.651 | 8.414 |
2021 | 200.500 | 1.377 | 16 | 796.658 | 9.268 |
2022 | 151.285 | 2.007 | 10 | 531.951 | 7.223 |
2023 | 130.184 | 1.326 | 5 | 388.420 | 5.494 |
ΣΥΝΟΛΟ: | 621.950 | 6.295 | 50 | 2.231.975 | 30.399 |
Έλεγχοι σε Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος:
- Διενεργήθηκαν 5.235 έλεγχοι σε Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος, εντοπίζοντας 1.477 παραβατικά καταστήματα που είχαν προβεί σε 1.819 παραβάσεις της κείμενης νομοθεσίας.
- Έλαβαν χώρα 32 επιχειρήσεις απομάκρυνσης τραπεζοκαθισμάτων, συμπληρώθηκαν 463 Φύλλα Ελέγχου Κατάληψης Κοινόχρηστου Χώρου και επιβλήθηκαν 189 διοικητικές κυρώσεις.
- Πραγματοποιήθηκαν 1.727 δειγματοληπτικοί έλεγχοι γνωστοποιήσεων, σχηματίστηκαν 222 μικτά κλιμάκια με υπαλλήλους του Τμήματος Ελεγκτών και Επιδοτών και 17 μικτά κλιμάκια με Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.)
- Πραγματοποιήθηκαν 5.825 έλεγχοι για την αντικαπνιστική νομοθεσία, επιβάλλοντας 260 πρόστιμα σε επιχειρήσεις και πολίτες για παραβίασή της. Για τη διενέργεια των ελέγχων, σχηματίστηκαν συνολικά 157 μικτά κλιμάκια, με την Εθνική Αρχή Διαφάνειας (Ε.Α.Δ.), την Ελληνική Αστυνομία (ΕΛ.ΑΣ.), τη Διυπηρεσιακή Μονάδα Ελέγχου Αγοράς (ΔΙ.Μ.Ε.Α.) και το Σώμα Επιθεώρησης Εργασίας (Σ.Ε.Π.Ε.)
- Πραγματοποιήθηκαν 93 σφραγίσεις, 69 αποσφραγίσεις και 27 επανασφραγίσεις σε Καταστήματα Υγειονομικού Ενδιαφέροντος.
ΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΑ ΥΓΕΙΟΝΟΜΙΚΟΥ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΟΣ | ||||||||||
Έτος | λέγχων Κ.Υ.Ε. | Παραβά-σεις | Παρα-βατικά Κ.Υ.Ε. | Έλεγχοι Φύλλων Κ/Χ | Ηχομετρή-σεις (db) | Έλεγχοι γνωστο-ποιήσεων | Επιχ/σεις Απομάκρυνσης Τραπ/των | Διοικητικές Κυρώσεις | Μικτά κλιμάκια με Ελεγκτές | Μικτά κλιμάκια με ΕΛ.ΑΣ. |
2020 | 1.290 | 331 | 290 | 374 | 9 | 733 | 5 | 69 | 5 | 0 |
2021 | 959 | 283 | 271 | 48 | 20 | 362 | 4 | 8 | 81 | 0 |
2022 | 1.488 | 602 | 450 | 23 | 8 | 401 | 18 | 50 | 82 | 14 |
2023 | 1.498 | 603 | 466 | 18 | 25 | 231 | 5 | 62 | 54 | 3 |
ΣΥΝΟΛΟ: | 5.235 | 1.819 | 1.477 | 463 | 62 | 1.727 | 32 | 189 | 222 | 17 |
Παράνομο Εμπόριο:
- Η Δημοτική Αστυνομία συμμετείχε σε 480 μικτά κλιμάκια με την Ελληνική Αστυνομία για θέματα υπαίθριου εμπορίου, πραγματοποιώντας 4.323 ελέγχους, 873 κατασχέσεις και επιβάλλοντας 323 πρόστιμα.
ΕΛΕΓΧΟΣ ΥΠΑΙΘΡΙΟΥ ΕΜΠΟΡΙΟΥ | ||||
Έτος | Μικτά κλιμάκια με ΕΛ.ΑΣ | Σύνολο Ελέγχων | Κατασχέσεις | Αριθμός Προστίμων |
2020 | 131 | 657 | 248 | 125 |
2021 | 94 | 502 | 90 | 86 |
2022 | 161 | 1.729 | 125 | 87 |
2023 | 94 | 1.435 | 87 | 25 |
ΣΥΝΟΛΟ: | 480 | 4.323 | 873 | 323 |
Λοιπές αρμοδιότητες:
- Η Υπηρεσία δέχτηκε 16.745 τηλεφωνικές καταγγελίες (επώνυμες και ανώνυμες) και ανταποκρίθηκε θετικά στις 16.325 (ποσοστό 97,5%), με μέσο χρόνο ανταπόκρισης τα 42 λεπτά. Επιπλέον δέχτηκε 2.255 ψηφιακές καταγγελίες, και ανταποκρίθηκε σε όλες (ποσοστό 100%).
- Διενήργησε 4.810 αυτοψίες για εγκαταλελειμμένα οχήματα, Κ.Υ.Ε. και λοιπά θέματα.
- Πραγματοποιήθηκαν 7.570 επισκέψεις, διεκπεραιώνοντας συνολικά 14.145 υποθέσεις θεώρησης γνησίου υπογραφής κατ’ οίκον, εξυπηρετώντας πολίτες που αντιμετωπίζουν προβλήματα μετακίνησης.
- Πραγματοποιήθηκαν 37 εσωτερικοί έλεγχοι και τα στελέχη της Υπηρεσίας συμμετείχαν σε 75 επιμορφωτικά σεμινάρια.
- Συμμετείχε σε 56 μικτά κλιμάκια με την ΕΛ.ΑΣ. για την τήρηση των διατάξεων που αφορούν στα ζώα συντροφιάς, πραγματοποιώντας 529 ελέγχους και επιβάλλοντας 76 πρόστιμα.
Οικονομικά Δεδομένα
Εισπραχθέντα ποσά:
- Έσοδα ελεγχόμενης: 14.965.389 €
- Έσοδα από Κ.Ο.Κ.: 8.630.258 €
- Έσοδα από Άδειες Λειτουργίας: 390.980 €
- Έσοδα από Τέλη Κατάληψης: 5.144.664 €
- Έσοδα από υπ. εμπόριο: 18.391€
Σύνολο εσόδων: Είκοσι εννέα εκατομμύρια εκατόν σαράντα εννέα χιλιάδες εξακόσια ογδόντα δύο ευρώ (29.149.682€).
ΕΙΣΠΡΑΧΘΕΝΤΑ ΠΟΣΑ | |||||
Έτος | Έσοδα ελεγχόμενης στάθμευσης | Έσοδα από Κ.Ο.Κ. | Έσοδα από Άδειες Λειτουργίας | Έσοδα από Τέλη Κατάληψης | Έσοδα από υπαίθριο εμπόριο |
2020 | 2.885.556 | 2.256.759 | 93.820 | 1.159.445 | 10.500 |
2021 | 3.623.705 | 1.650.327 | 84.810 | 804.129 | 3.181 |
2022 | 4.343.090 | 2.187.119 | 109.450 | 1.460.008 | 3.490 |
2023 | 4.113.037 | 2.536.052 | 92.900 | 1.721.080 | 1.220 |
ΣΥΝΟΛΟ: | 14.965.389 | 8.630.258 | 390.980 | 5.144.664 | 18.391 |
ΓΕΝΙΚΟ ΣΥΝΟΛΟ: 29.149.682 |
Πληρωθέντα έξοδα:
Σύνολο εξόδων: Δεκατέσσερα εκατομμύρια εννιακόσιες δεκατέσσερις χιλιάδες επτακόσια ογδόντα εννέα ευρώ (14.914.789€), εκ των οποίων τα 5.178.678€ αφορούν στην αμοιβή της ΣΤΕΛΣΤΑΘ, σύμφωνα με τη σύμβαση που υπεγράφη το 2017.
Αξίζει επίσης να αναφερθεί πως το ίδιο διάστημα:
- Ακυρώθηκαν ως αταυτοποίητες 50.431 παραβάσεις ΚΟΚ που αφορούσαν έτη από το 1998 και παλιότερα. Με αποφάσεις Δημοτικού Συμβουλίου (υπ’ αρ. 463/25-07-22 & 666/28-11-22), ύστερα από σχετικές εισηγήσεις της Υπηρεσίας, ακυρώθηκε το σύνολο αυτών των παραβάσεων, καθώς είχαν παρέλθει 23 έτη από την βεβαίωσή τους.
- Ακυρώθηκαν 3.380 παραβάσεις ΚΟΚ που αφορούσαν το έτος 1999 με απόφαση Δημοτικού Συμβουλίου (υπ’ αρ. 28/2023)
- Ακυρώθηκαν 3.061 παραβάσεις ΚΟΚ που βεβαιώθηκαν πριν το 2007 και αφορούσαν σε εκμισθωμένα οχήματα, σύμφωνα με τον Ν. 4795/2021.
- Ακυρώθηκαν 227.942 παραβάσεις ΚΟΚ, σύμφωνα με τον Ν. 5027/2023.
- Αξίζει να σημειωθεί πως, τον Μάρτιο του 2022, το χρονικό διάστημα που μεσολαβούσε από την ημέρα βεβαίωσης της πράξης παράβασης έως την ημέρα καταχώρησής της στο πληροφοριακό σύστημα, έφτανε μέχρι και τις σαράντα πέντε (45) ημέρες. Από τον Ιούνιο του 2022, η καταχώρηση παραβάσεων γίνεται σε διάστημα πέντε (5) ημερών από την βεβαίωσή τους.