Πολλές Ευρωπαϊκές πόλεις έχουν φιλόδοξους, μακροπρόθεσμους στόχους για μείωση των εκπομπών του CO2, που οφείλονται στην κινητικότητα. Το έργο “2050 CliMobCity” σημειώνει πρόοδο, εξετάζοντας ποια πακέτα μέτρων (πολιτικές επιλογές) μπορούν να μειώσουν επαρκώς τις εκπομπές του άνθρακα, με ένα αποδοτικό χωρικά τρόπο.
Η Θεσσαλονίκη ως μία από τις πέντε Ευρωπαϊκές πόλεις, μαζί με τις Αλμερία (Ισπανία), Μπιντκότζ (Πολωνία), Λειψία (Γερμανία), Πλύμουθ (Ηνωμένο Βασίλειο), συμμετέχει στο χρηματοδοτούμενο έργο “2050 Climate-friendly Mobility in Cities” (2050CliMobCity, https://www.interregeurope.eu/2050climobcity/) και αναπτύσσει μεθοδολογία για το πώς μπορεί να πετύχει τους μακροπρόθεσμους κλιματικούς στόχους της σε σχέση με την κινητικότητα. Στο έργο συμμετέχουν επίσης το Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK) και το Delft University of Technology (TU Delft) ως ερευνητικά-εκπαιδευτικά ιδρύματα (σύμβουλοι εταίροι), με το τελευταίο να είναι επίσης ο επικεφαλής εταίρος του έργου.
Κάθε μία από τις πόλεις-εταίρους έχοντας ορίσει ένα ή περισσότερα πακέτα μέτρων για την προώθηση της βιώσιμης κινητικότητας, χρησιμοποιεί κυκλοφοριακά μοντέλα και άλλες μεθόδους για να προβλέψει τις επιπτώσεις των μέτρων στην κυκλοφορία. Ακολούθως, το Ινστιτούτο PIK θα αναλύσει την μείωση του CO2, εξαιτίας των αλλαγών στην κυκλοφορία. Βάσει των αποτελεσμάτων, αξιολογούνται τα πακέτα μέτρων και κάθε πόλη τότε θα εκπονήσει ένα «Σχέδιο Δράσης».
Τα πακέτα περιλαμβάνουν μια ευρεία γκάμα μέτρων, όπως είναι η ανάπτυξη των δημόσιων συστημάτων μεταφορών, η προώθηση της πεζής μετακίνησης και της ποδηλασίας με βελτίωση των υποδομών τους, η εφαρμογή ζωνών μηδενικής κυκλοφορίας, η δημιουργία δικτύων φόρτισης Ηλεκτρικών Οχημάτων, η υιοθέτηση της κοινής κινητικότητας και επιλογών «Κινητικότητας ως υπηρεσία» (MaaS) και τέλος, χωροταξικά και πολεοδομικά σχέδια. Τα πακέτα επίσης περιέχουν πολιτικές ή επιδιώξεις σε σχέση με την μελλοντική ανάπτυξη του πληθυσμού, του εργατικού δυναμικού της πόλης και άλλες λειτουργίες.
Τα πακέτα μέτρων και η εστίασή τους διαφέρουν σε κάθε πόλη. Τα πακέτα μέτρων μερικών πόλεων βασίζονται σε στρατηγικές πολιτικές που βρίσκονται υπό εξέλιξη, ενώ άλλων πόλεων έχουν διερευνητική φύση και εξυπηρετούν μελλοντικές αναπτυξιακές πολιτικές. Η Θεσσαλονίκη θέλει να εξετάσει τις επιπτώσεις από 2 πακέτα μέτρων που εστιάζουν στην στροφή σε φιλικές προς το περιβάλλον μετακινήσεις με μείωση της χρήσης του ΙΧ και στην χρήση της Τεχνολογίας και της Καινοτομίας, βασισμένα στο ΣΒΑΚ που υλοποιείται.
Το έργο “2050 CliMobCity” χρηματοδοτείται από το Πρόγραμμα Ευρωπαϊκής Περιφερειακής Συνεργασίας «Interreg Europe», ξεκίνησε τον Αύγουστο του 2019 και έχει διάρκεια 4 έτη.